Enkla och trygga betalningar för företag, föreningar, offentlig sektor och privatpersoner.
Enklare betalning
Varför har jag fått en faktura?
Din leverantör har valt att låta oss hantera deras fakturor. Det påverkar inte vad du ska betala eller de betalningsvillkor som du kommit överens om med din leverantör. Genom att Visma Finance hanterar fakturan kan du förvänta dig en professionell motpart vid frågor om betalningen.
Betala faktura
Så här betalar du fakturan
- Kontrollera att fakturan ser korrekt ut med rätt varor eller tjänster som du köpt av din leverantör.
- Se belopp och fakturans förfallodag. Tänk på att du ska betala till oss istället för din leverantör.
- Se vilka olika betalsätt som är möjliga för fakturan.
- Välj det betalsätt som passar dig. Du kan läsa hur du betalar med varje betalsätt nedan.
- Betala eller lägg upp delbetalning i tid (innan förfallodagen för fakturan)
Betalsätt på faktura från Visma
Vi erbjuder olika sätt att betala fakturan beroende på om det är ett företag eller privatperson som ska genomföra betalningen. Här är vår guide för hur du betalar fakturan (steg för steg).
Bankgiro finns alltid tillgängligt som betalsätt på fakturor från Visma Finance AB.
Bankgiro: 462-1132
För att betala via bankgiro gör du så här:
- Ange belopp att betala
- Ange OCR som referens
- Välj datum för betalning (senast fakturans förfallodatum)
För en del fakturor erbjuder vi möjlighet att dela upp betalningen över tid. Detta alternativ presenteras isåfall direkt på fakturan (första sidan).
Det kostar ingenting att ansöka om att dela upp fakturan och du väljer själv om du vill ta del av erbjudandet.
- Gå till erbjudandet via QR-kod eller länk på fakturan (klicka på QR-koden)
- Ta del av information, villkor och anpassa betalningstid efter företagets behov
- Godkänn villkor med BankID
Efter att du godkänt villkoren skapas en betalningsplan.
Frågor och svar
Tack för att du valt att handla från en leverantör som använder Visma Finance för sin fakturahantering.
Du ska betala fakturan till Visma Finance AB (bankgiro: 462-1132).
Såklart hoppas vi att du har möjlighet att betala fakturan i tid. Om så inte är fallet är du varmt välkommen att kontakta oss så försöker vi hitta en lösning.
Om fakturan inte är betald i tid ser vår process ut så här om inget annat avtalas:
- Du får en betalningspåminnelse som skickas till den adress där du eller ditt företag är registrerad (officiell adress för företag och folkbokföringsadress för privatpersoner).
- Om fakturan inte är betald efter betalningspåminnelse så skickas den vidare till inkasso.
- Är fakturan trots betalningspåminnelse och inkasso fortfarande obetald så skickas den vidare för indrivning av Kronofogdemyndigheten.
När vi kommit så här långt har du dragit på dig onödiga kostnader i form av ränta och avgifter. Så vi uppmuntrar alltid till att betala i tid.
Om du tror det finns en risk för att fakturan inte kan betalas i tid, vänligen hör av dig till oss så snart som möjligt. Genom att berätta för oss att du inte kan betala fakturan i tid så kan vi försöka hitta en lösning och undvika onödiga kostnader för dig samt att du slipper få en betalningsanmärkning.Kontakta din leverantör i första hand för att få en fakturakopia, eller skicka ett meddelande till faktura@vismafinance.se så hjälper vi dig.
Vänligen kontakta din leverantör och oss för att berätta att det hänt, så hittar vi en smidig lösning. Du når oss på 0771 - 100 701 samt faktura@vismafinance.se.
Det går att ansöka om att delbetala fakturan fram till och med fakturans förfallodag. Behöver du därefter ta ett lån för att betala fakturan så går det att ansöka om ett företagslån här.
Om fakturan är felaktig eller något saknas
Vad gör jag om fakturan inte stämmer?
Vänligen kontakta din leverantör. Om ni inte kan lösa det eller behöver hjälp, tveka inte att kontakta oss.
Det saknas referens på fakturan - vad gör jag?
Vänligen kontakta din leverantör. Om ni behöver hjälp, beskriv gärna vad som är fel och skicka det till faktura@vismafinance.se så försöker vi lösa det.
Hur bestrider jag en felaktig faktura?
Det allra bästa är såklart om du kan få den leverans som du förväntar dig. Kontakta din leverantör för att se om det är möjligt. Om det inte är möjligt så kontaktar du oss via faktura@vismafinance.se.
För att bestrida fakturan behöver vi skriftligen få veta:
- Fakturanummer
- OCR på fakturan
- Vem leverantören är
- Anledning till bestridan
All information du behöver finns på fakturan. Genom att beskriva anledning till bestridan så kan vi lättare hantera ärendet och lösa ditt problem.
Upplever du att leveransen håller så pass låg kvalitet att vi bör undersöka leverantören eller att du inte känner till beställningen så är vi tacksamma om du vill dela med dig av den informationen.
Från vilket företag får jag kreditfaktura / bekräftelse att faktura är makulerad?
Det får du av din leverantör. Har du några frågor om din aktuella skuld, tveka inte att kontakta oss på faktura@vismafinance.se.
Vill du slippa hantera dina kundfakturor?
Vi erbjuder företag att fokusera på sin verksamhet istället för att hantera fakturor.
Fler enkla betalningar
Betala på faktura från fler leverantörer
Har du en leverantör som du ofta köper från men som inte erbjuder rätt betalsätt? Berätta gärna för dem om möjligheten att använda Visma Finance eller tipsa oss så kontaktar vi dem.
Behöver du hjälp med betalning?
Har du några frågor om fakturan eller hur den ska betalas? Tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig.