Lägg in rätt referenser
Många företagskunder och offentlig sektor vill ha rätt referenser på fakturan, så de i sin tur kan automatisera eller förenkla hanteringen av inkommande fakturor (leverantörsfakturor från ditt företag). Genom att lägga till referenser direkt när fakturan skapas så slipper du en hel del administration i form av krediteringar och utskick av nya fakturor som innehåller det kunden kräver. Vårt tips är att alltid fråga kunderna om de vill ha någon speciell märkning, likt referenskod, referensperson eller GLN.
Anpassa hur fakturan skickas till dina kunder
Olika kunder vill ha fakturan till sig på olika sätt. Oftast föredrar privatpersoner att få fakturan via e-post eller en digital brevlåda, medan offentlig sektor kräver att få fakturan skickad till sig som e-faktura. För företag skiljer det sig åt, där de flesta större företag vill få fakturan som e-faktura medan det oftast underlättar för mindre företag att få fakturan via e-post.
Outsourca fakturahantering
Slipp tänka på dina fakturor och frigör tid till din kärnverksamhet genom att outsourca din fakturahantering. Genom att låta en specialist inom fakturahantering ta hand om fakturorna kan du vara säker på att dina kunder får en bra upplevelse av allt rörande fakturan och betalningen.
Du kan ofta välja mellan att antingen enbart få hjälp med utskick av fakturan och eventuell påminnelse/inkasso (kallat fakturaservice), eller att även få betalt snabbare. Genom att välja en helhetslösning med både utskick, påminnelse/inkasso och pengarna på kontot nästa bankdag så får du alla möjligheter att växa utan att hindras av varken tidsbrist eller brist på likviditet.
Tips: Läs om en komplett lösning för dina fakturor - pengar på kontot nästa bankdag och ingen administration.