Choose language

Betallösning e-handel

Frågor och svar

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om betallösning för e-handel.

Betalsätt Faktura

Vilka kan handla mot faktura?

De flesta typer av företag och organisationer kan handla på faktura

  • Företag såsom: aktiebolag, enskild firma, handelsbolag, kommanditbolag
  • Föreningar såsom: Ideela föreningar, ekonomiska föreningar, bostadsrättsföreningar
  • Offentlig sektor: Kommuner, regioner, myndigheter, statliga företag med flera
  • Stiftelser

Har du någon specifik målgrupp eller en specifik organisation som är viktig för dig? Tveka inte att kontakta oss så kan vi direkt berätta om vi stödjer faktura för dem.

Vill du behålla kreditrisken kan vi erbjuda Faktura som betalsätt även till privatpersoner (konsumenter).

Hur stora ordrar godkänner ni?

Vi sätter gränsen per e-handlare och kund, vilket beror på båda parters kreditvärdighet. Men generellt godkänner vi köp upp till 300 000 kronor där vi kan överta kreditrisken, och 600 000 kronor om du väljer att behålla kreditrisken.

Önskar du att vi ska godkänna högre belopp än så behöver vi göra en manuell bedömning innan vi ökar beloppsgränsen.

Tar ni över kreditrisken?

Ja, om du vill det. Vi erbjuder två varianter

  • Visma övertar kreditrisken: Slipp tänka på om din kund är kreditvärdig.
  • Du behåller kreditrisken: Passar försäljning vid inloggat läge om du känner dig trygg i att alla dina kunder är kreditvärdiga.

Såklart kan du välja att låta oss ta kreditrisken vid utloggat läge, medan vid inloggat läge så behåller du kreditrisken. Valet är ditt.

Gör ni alltid en kreditbedömning av kunden?

Ja, vi kontrollerar alltid kunden. Det syns däremot inte för kunden eller någon annan då vi använder vår egen kreditbedömning (ingen UC eller liknande krävs).

Vi kan även kräva att kunden identifierar sig med BankID i vissa fall.

Kom igång

Hur kommer jag igång med att erbjuda Faktura som betalsätt i min e-handel?

Vi har en färdig integration/plug-in till de flesta e-handelsplattformarna, men du kan även välja att integrera direkt mot oss (API).

Läs mer på vår produktsida vilka plattformar vi har färdig integration till, eller kontakta oss så berättar vi mer.

Kostar det något att erbjuda Faktura som betalsätt?

Nej, det finns ingen fast kostnad för att ha Faktura aktivt som betalsätt. Det enda som kostar från vår sida är själva transaktionsavgiften.

Vad kostar en transaktion (order som betalas via Faktura från Visma)?

Varje e-handlare har sitt eget pris, men vanligtvis ligger avgiften mellan 2-3 % av fakturabeloppet.

Är det tryggt att använda detta betalsätt?

Ja, det är tryggt. Visma Finance AB är registrerat som ett finansiellt institut hos Finansinspektionen och är en del av en av Europas största leverantör för företag (Visma). Det innebär att du kan känna dig trygg i din relation till Visma Finance AB.

Betallösning e-handel

Erbjud dina kunder att betala på faktura

Prata med en säljare och få veta mer om hur vår betallösning kan hjälpa ditt företag att växa.

Vid köptillfället

På vilka sätt kan en faktura skickas till mina kunder?

Dina kunder kan välja att få fakturan som e-post eller som e-faktura/EDI. Vi kan även erbjuda att skicka fakturan via post om det skulle behövas.

Kan mina kunder styra hur fakturan skickas till dem?

Ja, de väljer detta i samband med köpet.

Kan mina kunder lägga till referens på fakturan?

Ja, det går att lägga till i samband med köpet. Utöver det så framkommer vem som gjort beställningen på fakturan.

Kan mina kunder lägga in GLN på fakturan (e-faktura/EDI)?

Ja, det går att ange GLN.

Behöver kunden ange sitt Peppol ID för att få fakturan som e-faktura/EDI?

Nej, det behövs inte. Vi har koll på det genom att kunden berättar sitt organisationsnummer samt uppger GLN om det behövs.

Kan mina kunder ha en annan leveransadress än fakturaadressen?

Ja, det är möjligt att ha en annan leveransadress än fakturaadressen.

Hantering av order

Hur vet jag att det kommit in en order?

Du ser det som vanligt i din e-handelsplattform.

Skickar ni fakturan på en gång till min kund?

Nej, vi inväntar att du aktiverat ordern för att säkerställa att du har möjlighet att leverera enligt beställningen.

Kan jag makulera en inkommen order?

Ja, det är inga problem. Kom ihåg att meddela din kund, så de inte väntar på att få sin beställning.

Om du makulerar ordern innan den aktiverats så tillkommer ingen avgift för ordern från vår sida.

Kan jag kreditera en aktiverad order?

Ja, det kan du göra. Beroende på lösningen så kan du antingen kreditera ordern direkt via din e-handel eller så skickar du ett mail till faktura@vismafinance.se med information om vilken order du vill kreditera.

Uppge ditt organisationsnummer, fakturabelopp, datum när ordern aktiverades samt vem din kund är.

Bokföring och avstämning

For you who have a sole proprietorship, limited liability company or trading company.

Får jag ett kvitto på avgiften som underlag för min bokföring?

Ja, du får ett kvitto per faktura. Här kan du se hur ett kvitto ser ut.

Finns det en rapport som visar alla mina fakturor?

Ja, du kan få en rapport för alla dina fakturor under en valfri period. Här kan du se hur en försäljningsrapport ser ut.

Får jag veta om min kund har betalat fakturan eller inte?

Ja, vi vill att du ska känna kontroll över dina fakturor och kundrelationer oavsett ifall du säljer fakturor eller inte. Därför berättar vi för dig om din kund har betalat eller inte, samt om vi till exempel skickat fakturan till inkasso. Vi skapar även ett betalningskvitto som verifikation för betalningen.

Kontakt

Vill du ha hjälp med någonting eller saknar du svar på din fråga?