Choose language
Betala faktura_Visma

Fakturabetalning

Betallösning för e-handel

Öka din försäljning till företag, föreningar och offentlig sektor genom att erbjuda fakturabetalning. Ingen extra administration och automatiskt godkännande av ordrar upp till 600 000 kronor. Ditt företag får betalt i förskott och kan välja att slippa risken för att kunden inte kan betala.

Faktura som betalsätt

Betallösning för företag

De allra flesta företag, föreningar och offentlig sektor vill betala på faktura. Genom att erbjuda dina kunder att betala på faktura så underlättar du deras administration och låter dem köpa av dig på ett sätt som passar dem.

8180_16-9

Sälj till företag

Fler ordrar och högre ordervärde

Välj en betallösning som möjliggör fler ordrar och höga ordervärden utan problem, även för de kunder som har betalningsanmärkningar.

Vi godkänner köp på faktura upp till 600 000 kronor helt automatiskt, och har du ännu större ordrar så anpassar vi lösningen efter dina behov.

9980_16-9

En skalbar lösning

Mer tid till att växa

Kom igång med en enkel integration, sen är ditt företag redo att börja sälja.

Inkomna ordrar aktiverar du enkelt via din e-handelsplattform. Vi hanterar allt kring fakturan, medan du får pengarna direkt och kan fokusera på ditt företag.

Dealproffsen Logotype
Vi använder Visma för att erbjuda företagskunder att betala på faktura via vår e-handel och säljer även fakturor via vårt bokföringsprogram. Det är väldigt smidigt, prisvärt och med en bra service!

Nour Alkurdi

VD på Dealproffsen.se

05-Artist-Marie-0581

Ökad likviditet

Pengarna på kontot direkt

Du får pengarna på kontot dagen efter aktiverad order. Det gör att du kan använda pengarna för att växa genom att investera i ditt lager och marknadsföring.

Att få betalt snabbare skapar också en ekonomisk trygghet som säkerställer att du har likviditet för oförutsedda kostnader eller hantera ökade kostnader från dina leverantörer.

Skärmavbild 2023-10-31 kl. 14.56.21

Tappa aldrig en kund i onödan

Faktura på rätt sätt

Många företag, föreningar och offentlig sektor kräver att få betala på faktura och att den skickas som e-faktura (EDI). Såklart stödjer vi det.

Hos oss väljer kunden själv hur fakturan ska skickas och kan lägga till eventuella referenser, GLN samt olika e-post för orderbekräftelse och faktura.

Betala på faktura

Så här handlar företag och betalar på faktura

  1. Kunden lägger till de varor eller produkter som ska handlas och går till Kassan.
  2. Kunden fyller i sitt organisationsnummer
  3. Kontaktuppgifter för orderbekräftelse anges.
  4. Kunden väljer betalsätt (faktura 30 dagar).
  5. Eventuella anpassningar görs såsom referens, annan e-post dit fakturan ska skickas eller väljer att fakturan ska skickas som e-faktura.
  6. Kunden klickar på "Slutför köp".

Kunden kan välja att betala sin faktura på olika sätt. Bankgiro är det mest använda sättet, men även delbetalning är populärt för att hantera företagets kassaflöde och bestämma själv när köpet ska betalas.

Välj rätt variant för ditt företag

Utan kreditrisk

Passar all försäljning

Behåll kreditrisk

Passar försäljning i inloggat läge

Fakturaavgift

Fakturaavgift

Ingen fakturaavgift
Ingen fakturaavgift
Betalt direkt efter aktiverad order

Få pengarna dagen efter att du aktiverat ordern

Betalt direkt efter aktiverad order

Få pengarna dagen efter att du aktiverat ordern

Included

Included

Utskick av faktura

Kunden får välja mellan EDI (e-faktura) och e-post

Utskick av faktura

Kunden får välja mellan EDI (e-faktura) och e-post

Betalningspåminnelse om fakturan är obetald av kunden

Betalningspåminnelse om fakturan är obetald av kunden

Included

Included

Inkasso om fakturan är obetald av kunden

Inkasso om fakturan är obetald av kunden

Included

Included

Support för kund vid frågor

Har din kund frågor om betalning av faktura är de varmt välkomna att kontakta oss

Support för kund vid frågor

Har din kund frågor om betalning av faktura är de varmt välkomna att kontakta oss

Included

Hantering av kreditrisk

Slipp tänka på om dina kunder har en god betalningsförmåga eller inte. Kom ihåg att bestridna fakturor inte kan hanteras.

Hantering av kreditrisk

Slipp tänka på om dina kunder har en god betalningsförmåga eller inte. Kom ihåg att bestridna fakturor inte kan hanteras.

Is included

Återköp av faktura om obetald 30 dagar efter förfallodag
Avgift

Vid betalningsvillkor 30 dagar

Avgift

Vid betalningsvillkor 30 dagar

Ordinarie pris enligt offert
Avdrag med -0.25 % från ordinarie pris enligt offert
 

Utan kreditrisk

Passar all försäljning

Kom igång

Behåll kreditrisk

Passar försäljning i inloggat läge

Kom igång
image (13)

Kom igång

Färdig integration eller egen lösning

Vi har idag koppling till dessa e-handelsplattformar:

  • Wikinggruppen
  • Litium 7 och 8
  • WooCommerce
  • Magento 2
  • Optimizely (Epi-server)
  • Norce (Jetshop / Storm)
  • Prestashop
  • Sitedirect
  • WebEdit
  • Shopify pro
  • Shopware
  • Commerce Tools
  • Big Commerce

Vill du styra kundresan helt själv och integrera oss via API med din e-handel, eller saknas din e-handelsplattform i listan? Hör av dig så ser vi hur vi på bästa sätt kan lösa det.

Slipp tänka som en bank

Fokusera på din försäljning

Ditt fokus ska vara på att marknadsföra och sälja rätt varor eller tjänster för dina kunder. Inte på att ta manuella kreditupplysningar eller fundera på dina kunders betalningsförmåga.

  • Vi tar hand om kreditbedömningen
  • Vi möjliggör för dina kunder att betala senare utan att påverka ditt kassaflöde
  • Du kan lägga din tid på att sälja mer

Godkänn mer än 90 % av dina kunder

För att öka din försäljning och underlätta din administration krävs att de allra flesta kunder godkänns för att köpa på faktura. Vi har optimerat vår kreditbedömning för att godkänna så många som möjligt och tar samtliga kreditbeslut helt automatiskt i realtid.

_DSC6381

Full kontroll

Vår betallösning för e-handel erbjuder dig full kontroll: vilka ordrar är redo för aktivering, vilka fakturor har du fått betalt för, har dina kunder betalat till oss och mycket mer. Vi tror på transparens och med oss får du full kontroll.

074

Myter om Buy now, Pay later

En smidig betallösning likt "Köp nu, betala senare" (BNPL) kan leda till överkonsumtion. Läs om 9 myter om BNPL för företag, föreningar och offentlig sektor.

172

Om vår betallösning

Vi har samlat de vanligaste frågorna om vår betallösning för e-handel.

De flesta typer av företag och organisationer kan handla på faktura

  • Företag såsom: aktiebolag, enskild firma, handelsbolag, kommanditbolag
  • Föreningar såsom: Ideela föreningar, ekonomiska föreningar, bostadsrättsföreningar
  • Offentlig sektor: Kommuner, regioner, myndigheter, statliga företag med flera
  • Stiftelser

Har du någon specifik målgrupp eller en specifik organisation som är viktig för dig? Tveka inte att kontakta oss så kan vi direkt berätta om vi stödjer faktura för dem.

Om vi inte gör några anpassningar:

  • Upp till 300 000 kronor när vi övertar kreditrisken
  • Upp till 600 000 kronor när ditt företag behåller kreditrisken

Men vi gör gärna anpassningar för ditt företag för att möjliggöra tillväxt. Behöver du ännu högre belopp som godkänns automatiskt så kontakta oss. Det kostar inget extra att ha dessa anpassningar.

Nej, vi tar ingen kreditupplysning. Däremot kan vi för vissa köp kräva att kunden identifierar sig med BankID för att slutföra köpet.

Du får betalt dagen efter att du aktiverat ordern.

Ja, det är inga konstigheter. Du kan även se hur vår fakturamall ser ut här.

Ja, om kunden väljer att de vill ha fakturan skickad som EDI (e-faktura). I samband med köp så får kunden berätta om de vill ha fakturan som en e-faktura eller via e-post, samt kan lägga till eventuella referenser och GLN.

Kunden behöver inte uppge Peppol-ID, det har vi koll på.

9381_169-1

Betallösning från Visma Finance

Sälja till företag

Att sälja med Visma Finance innebär fler köp från företag, föreningar och offentlig sektor.

  • För dig som säljer till företag idag via din e-handel innebär det ökad konvertering och högre snittordervärde.

  • För dig som enbart säljer till privatpersoner idag men vill börja sälja till företag så innebär det en helt ny kundgrupp med stor köpkraft.

Du får pengarna nästa bankdag av oss, medan dina kunder betalar oss vid ett senare tillfälle.

Andra tjänster för e-handlare

Vi vet att likviditet och enkel administration inte bara behövs för försäljning via e-handelns kassa.

Skärmavbild 2023-11-07 kl. 11.24.40

Fraktavtal

Upp till 70 % rabatt på fraktkostnaden och betala frakten när din kund betalat till dig.

Skärmavbild 2023-11-02 kl. 08.49.05

Manuella ordrar

Få hjälp med hanteringen av dina manuella ordrar på samma sätt som via din försäljning i e-handeln.

Skärmavbild 2023-12-01 kl. 11.34.36

Företagslån

Låna till större inköp, fylla lagret inför högsäsong eller sprida ut kostnader för investeringar i marknadsföring.

Om Buy now, Pay later B2B

Lär dig allt du behöver veta om Buy now, Pay later för B2B (inte specifikt för vår lösning).

Vad är Buy now, Pay later för B2B?

Buy now, Pay later (BNPL) är ett samlingsnamn för tjänster som innebär att dina kunder kan köpa nu, men betala vid ett senare tillfälle. Inom B2B kan det innebära att betala på faktura med betalningsvillkor såsom 30 dagar eller att delbetala sitt köp. Det gör att dina kunder hinner få sin beställning innan det är dags att betala.

Hur funkar Buy now, Pay later?

Tjänsten baseras ofta på en kredit, som gör att handlaren får sina pengar direkt medan köparen betalar senare. Beroende på utformning så kan man låta antingen köparen stå för avgiften för krediten eller så hanteras det mellan finansbolaget och handlaren. Fördelen med att inte ta ut en avgift av köparen är att erbjudandet att betala senare känns mer attraktivt, vilket ökar köparens köpkraft och sannolikheten att köpet slutförs.

Vem tar kreditrisken vid Buy now, Pay later?

Oftast tar finansbolaget över kreditrisken vid ett Buy now, Pay later-upplägg. Det innebär att ditt företag kan fokusera på verksamheten och frigöra pengar, medan finansbolaget är ansvariga för att göra en korrekt kreditbedömning.

Om det passar ditt företag bättre att behålla kreditrisken så är ett sådant upplägg ofta möjligt också.

Varför använda Buy now, Pay later (BNPL)?

  1. Snabbt och smidigt: Det är ett bra sätt för ditt företag att kunna fokusera fullt ut på verksamheten istället för att hantera fakturor och stämma av vilka som betalat.
  2. Frigör tid till rätt saker: Istället för att skapa fakturor manuellt på olika sätt beroende på om din kund vill ha e-faktura eller fakturan via e-post så kan du fokusera på att optimera din e-handel, marknadsföring och strategi för att växa.
  3. Öka försäljningen: Genom att låta kunder betala på faktura så ökar antal köp och det genomsnittliga ordervärdet.
  4. Nöjdare kunder: Att låta kunder betala när och hur det passar dem är ett bra sätt för att skapa nöjda kunder och långvariga relationer.
  5. Fler återkommande kunder: Kunder som får betala som det passar dem återkommer när det är dags för nästa inköp. Så enkelt är det.
  6. Bli mer effektiv: Du är duktig på det du håller på med - men sällan är fakturahantering det som en e-handlare brinner mest för. Bli mer effektiv inom det som du brinner för, så hanterar finansbolaget fakturan till din kund.
  7. Erbjud marknadens bästa betalningsupplevelse: Många konkurrenter erbjuder säkert faktura på ett eller annat sätt när företag, föreningar och offentlig sektor. Men kanske inte alls lika smidigt som en äkta Buy now, Pay later-lösning är.

Lär dig mer om finansiering och betalningar

I vår blogg har vi samlat kunskap om betalningar, finansiering och annat som kan vara nyttigt för dig som driver företag.

Tips när du ska jämföra factoring

Hitta rätt factoringlösning för ditt företag. Pris är viktigt, men det finns andra delar som är minst lika viktiga när du ska välja factoring.

Alternativ för e-handel

Välj rätt lösning för varje fas i din e-handel, från inköp till marknadsföring och försäljning. Vi har listat faserna och bra alternativ för finansiering.

Allt om kredittid

Betala så sent som möjligt (utan att dra på dig kostnader) och få betalt så snabbt som möjligt. Hur svårt kan det vara?! Lär dig allt du behöver kunna om kredittid och hur du maximerar ditt företags likviditet.

Vanliga frågor från köpande företag

Vi har samlat de vanligaste frågorna som våra kunder får från sina kunder nedan.

Hur stora fakturor godkänns och för vilka?

Fakturor upp till 600 000 kronor godkänns ofta utan problem om ditt företag är kreditvärdigt. Detsamma gäller för föreningar och offentlig sektor. Vi godkänner

  • De flesta företagstyper (såsom aktiebolag, enskilda firmor, handelsbolag och kommanditbolag)
  • Föreningar likt ekonomiska föreningar och bostadsrättsföreningar
  • Organisationer kopplat till offentlig sektor (till exempel kommuner, regioner, statliga företag och myndigheter)
  • Stiftelser
Vi stödjer även andra organisationer. Vill du veta om just ditt företag eller organisation kan handla så tveka inte att kontakta oss.

Tar ni en kreditupplysning när vi köper på faktura via Visma Finance?

Nej, vi tar ingen kreditupplysning. Däremot kan vi för vissa köp kräva att du identifierar dig med BankID för att slutföra köpet.

Vad kostar det att köpa på faktura via Visma Finance?

Vi tar inte ut någon extra avgift när du köper på faktura.

När får jag fakturan?

Du får fakturan när din leverantör bekräftat att beställningen är skickad. Från den tidpunkten sätter vi 30 dagars betalningsvillkor, så skulle din leverantör inte kunna leverera beställning direkt så får du fortsatt 30 dagars betalningsvillkor när beställningen väl är skickad.

Vad är fakturabetalning?

En faktura innebär att ditt företag, förening eller offentlig sektor får vänta en tid på att betala (ni får en kredit av er leverantör).

När ni köper av en leverantör som valt att erbjuda Faktura via Visma Finance så hinner ni få hem de varor eller tjänster som ni beställt innan det är dags att betala. Samtidigt får ni möjlighet att ta emot fakturan och betala fakturan på ett sätt som passar er.

Jag har inte fått min beställning, vad gör jag?

Vänligen kontakta din leverantör för att se hur ni löser det på bästa sätt. Begär att få spårningslänk till försändelsen eller att få veta när leverans är tänkt att ske. Om du fått en faktura skickad från oss gällande din beställning så ska leverans vara påbörjad.

Behöver ni vår hjälp med någonting så tveka inte att kontakta oss via faktura@vismafinance.se.

Kan mitt företag dela upp fakturan?

Vi erbjuder primärt att köpa på faktura med 30 dagars betalningsvillkor, men för de företag som är kreditvärdiga så kan vi ofta därefter erbjuda att dela upp fakturan över tid. Du ser direkt på fakturan hur och när du kan välja att betala fakturan.

Skulle du vilja veta om delbetalning är tillgängligt för ditt företag innan du gör köpet så tveka inte att kontakta oss så berättar vi om det är möjligt samt villkor.

Presenteras moms på fakturan?

Ja, vi presenterar moms på fakturan:

  • Per artikel presenteras momsbelopp och momssats
  • Fakturans totalbelopp inklusive samt exklusive moms
  • Vid fler än en momssats så presenteras även dessa separat på fakturan
  • Momsregistreringsnummer för dig och din leverantör om det finns

Presenteras varje artikel separat?

Ja, vi specificerar tydligt vad fakturan gäller.

Hur ser en faktura ut från Visma Finance?

Så här ser en faktura ut från Visma Finance.

Intresserad att komma igång?

Vill du öka din försäljning till företag, föreningar och offentlig sektor via e-handeln? Kontakta oss så berättar vi mer.