Choose language

9 Myter om Buy now, Pay later inom B2B (Faktura inom e-handel)

 

Trots att faktura är ett väldigt vanligt och efterfrågat betalsätt inom B2B så finns det en föreställning om att samma betalsätt, så fort det erbjuds inom e-handel istället för annan verksamhet, har en annorlunda påverkan på företag och försäljningen.

Att erbjuda faktura som betalsätt inom e-handel kallas ofta för “Köp nu, betala senare” efter engelskans “Buy now, Pay later” (förkortat BNPL).

Här är 9 myter om BNPL inom försäljning till företag

  1. Med BNPL tappar e-handeln kontroll över fakturan och kundrelationer
  2. BNPL leder till överkonsumtion
  3. BNPL leder till ökad skuldsättning
  4. BNPL är dyrt för handlaren
  5. BNPL minskar handlarens vinst
  6. BNPL är bara för B2C (försäljning till konsumenter)
  7. BNPL kan bara erbjudas via e-handelns kassa
  8. BNPL ökar handlarens administration
  9. BNPL är krångligt för köpande företag: nej, inte om man väljer rätt leverantör som uppfyller köpande företags behov

Vi tror precis tvärtom.

Att sälja på faktura hjälper handlare att öka antalet köp och snittordervärdet. Det gör att även om tjänsten för att erbjuda faktura som betalsätt ("Buy now, pay later", förkortat "BNPL") är förknippat med en avgift så kommer slutresultatet vara att fler köp genomförs och till högre snittordervärde jämfört med om man enbart erbjuder köp med betalning direkt.

På sätta sätt så tror vi att en strukturerad och professionell hantering av fakturor hjälper till att bygga starka relationer med sina kunder. För även om BNPL involverar en annan aktör (såsom Visma), så kommer köparen få en betydligt bättre upplevelse av köpet när fakturan skickas på ett sätt som passar dem, de får schyssta betalningsvillkor och kan känna en trygghet i att den som hanterar fakturan har koll på allt.

Genom att använda en modern BNPL-lösning så minskar handlarens administrativa börda. Det beror på att så snart som beställningen är skickad så kan ordern aktiveras i e-handelsplattformen och BNPL-leverantören får en bekräftelse att det är dags att fakturera. Som handlare är du klar med allt när ordern är aktiverad (och leverans genomförd) och du får in pengarna snabbare. Med pengarna på kontot och mer tid till verksamheten kan du köpa in nya varor att sälja, investera i marknadsföring och växa ytterligare.

Tyvärr så erbjuds dock Faktura i form av "Köp nu, betala senare" (BNPL) sällan till företag idag. Det beror till stor del på att få aktörer valt att specialisera sig inom B2B-handeln, vilket skiljer sig en del från konsumentmarknaden (B2C). Därför är det inte heller konstigt att många tror att BNPL bara är för försäljning till privatpersoner.

Tips: Läs om hur du kan erbjuda dina kunder att betala på faktura.

 

Andra blogginlägg