Choose language

Jämför factoring: 12 viktigaste punkterna att ha koll på

Hitta den bästa lösningen inom factoring för ditt företag. Vilken factoring är bäst? Är billigast factoring det bästa? Vi hjälper ditt företag att jämföra factoring och välja det bästa för dig.

Factoring är ett samlingsord för fakturaköp och fakturabelåning. Vi inkluderar båda varianterna i detta blogginlägg och förklarar hur dessa skiljer sig åt vid viktiga skillnader.

Här är de 12 viktigaste punkterna när du jämför factoring

  1. Trygghet: Det är viktigt att du kan känna dig trygg med den lösning du valt, att finansieringen finns tillgänglig när ditt företag behöver det och att du förstår hur allt funkar. Det skapar en trygg känsla som gör att du kan fokusera på ditt företag istället för att känna oro över hur factoring funkar.

  2. Enkelhet i lösningen: Skapa din faktura och få finansiering så enkelt som möjligt. Svårare behöver inte kravet på det finansbolag vara, men ofta är det inte så självklart. Olika varianter av factoring skiljer sig i hur lätta de är att använda och förstå.

  3. Integration / kom igång: Om det finns en standardlösning inbyggd i till exempel ditt bokförings- eller faktureringsprogram så underlättar det. Oftast är det billigare eftersom du inte behöver betala för någon integration eller uppstart, men det är också smidigt då ditt företag kan komma igång med factoring direkt istället för att ha ett långt projekt innan du kan testa lösningen.

  4. Automation och administrativt stöd: Du ska lägga din tid på företagets verksamhet, inte på att hantera factoring eller bokföra factoringavgifter. Välj med fördel en lösning som erbjuder automatisk bokföring, inbyggda funktioner i ditt program och andra smarta funktioner.

  5. Fakturahantering: All form av factoring innebär inte hjälp med fakturahanteringen. Väljer du fakturaköp så brukar hjälp med faktureringen ingå, medan fakturabelåning oftast kräver att du själv fortsatt hanterar fakturan. Genom att få hjälp med utskick av fakturan och eventuella påminnelse- och inkassoärenden så kan du lägga din tid på försäljning och utveckla ditt företag.

    Tips: Läs vår kompletta guide om fakturaköp

  6. Korrekt och tydlig faktura till din kund: Det känns kanske självklart, men tyvärr är det inte alltid så. Många finansbolag har byggt sin verksamhet på att låta dig ta fullt ansvar för att saker funkar, och om något inte är perfekt så blir det en kostnad i tid och pengar för ditt företag. Var därför noga med vilket finansbolag du väljer, så du vet att dina kunder får en faktura som är helt korrekt. Ställ gärna frågan till finansbolaget om factoringfakturan inkluderar information om omvänd moms, rot/rut-avdrag med mera om det krävs. Även rätt referenser är viktigt, likväl att fakturan kan skickas såsom din kund vill ta emot fakturan (e-faktura/EDI, via e-post och med "snigelpost").

    Om denna punkt inte uppfylls av finansbolaget så kan det skada dina kundrelationer, och dåliga kundrelationer är betydligt dyrare än de allra flesta factoringavgifterna.

  7. Kreditgivning och beviljandegrad: För att kunna känna dig trygg med din lösning för finansiering (factoring) så är det viktigt att finansbolaget godkänner en stor andel av dina fakturor - annars kommer du inte kunna lita på lösningen fullt ut. 

  8. Priser och villkor: Är inte billigast alltid bäst? Nej säger vi - men priset och villkor är viktigt! En del factoringlösningar har uppstartskostnader, fasta årliga kostnader, en styckkostnad per faktura utöver den factoringavgift som hör till factoring. Vår rekommendation är att välja en lösning som bara har en kostnad: factoringavgiften i procent. Det gör det enklare för ditt företag att förutse kostnaden för tjänsten och du vet att det inte spelar någon roll om din faktura är stor eller liten - din marginal är fortfarande densamma.

    Andra viktiga villkor att tänka på är om några säkerheter krävs såsom personlig borgen, om factoringen är inklusive regressrätt eller inte (läs om regress bland Frågar och svar) samt om ditt företag behöver använda factoring för samtliga fakturor eller inte. Valfrihet tycker vi är det bästa - ditt företag ska kunna välja det upplägg som funkar bäst.

    En stor skillnad mellan fakturaköp och fakturabelåning finns på denna punkt: hur länge anses fakturan vara aktuell för tjänsten factoring? Vid fakturaköp så är fakturan en säkerhet i form av en tillgång så länge som fakturan inte blivit betald, och när den är betald så är allt bra. Vid fakturabelåning så används fakturan som pant (säkerhet) för ett lån, men så snart fakturan förfallit och obetald så räknar de flesta finansbolag bort fakturan som en säkerhet. Det gör att ditt företag kan bli återbetalningsskyldig.

    Tips: Läs mer om skillnad mellan fakturaköp och fakturabelåning.

  9. Finansieringsgrad: Vid fakturaköp så är hela fakturan finansierad, vilket innebär att du får hela fakturabeloppet minus factoringavgiften utbetalt till dit företag direkt. Vid fakturabelåning så är ofta 60-80 % av fakturan finansierad, vilket innebär att du får drygt hälften av fakturabeloppet utbetalt direkt medan du behöver vänta på resten av fakturans värde tills dess att din kund betalat fakturan. Det gör att du inte får ut det fulla värdet av factoring som finansieringslösning vid fakturabelåning (men ibland till lägre pris).

  10. Varumärke ut mot kund: Välj ett finansbolag som dina kunder känner till och är trygga med. Det gör att ditt företag känns mer tryggt och seriöst, samtidigt som många av dina kunder kan ha en redan etablerad relation till varumärket och därför känner att det är naturligt att ditt företag använder just det finansbolaget.

    Tips: Vi är en del av Visma-koncernen, ett av Europas största och mest kända varumärken när det kommer till tjänster för företag och offentlig sektor. Läs mer om oss här.

  11. Stöd för kunderna: Allt som inte flyter på perfekt och är kul tar ofta tid, och tid är pengar. Välj en factoringlösning som erbjuder support för dina kunder vid frågor och som möjliggör för dem att betala på ett sätt som passar dem. Erbjuder finansbolaget olika betalsätt (såsom delbetalning) så kan det vara ett argument för dina kunder att köpa mer från ditt företag i framtiden.

  12. Din relation till finansbolaget: Mjuka värden spelar roll, likväl som att hitta en helhetslösning. Känner du dig trygg med finansbolaget, har en kontaktperson vid frågor och kan välja andra smarta tjänster från samma leverantör så är det positivt. Det gör att du enkelt kan lösa mer än ett problem, och skulle du dyka på en fråga du inte hittar svar på så kan du ringa till din kontaktperson eller kontakta dem på ett enkelt sätt.

Använder ditt företag tjänsten factoring idag eller överväger att komma igång? Läs mer om vårt alternativ: sälja fakturor.

Andra blogginlägg