Choose language

Välj rätt betalsätt för dina kunder

Öka sannolikheten till en lyckad affär genom att ta hänsyn till hur dina kunder vill betala. Ofta handlar det om en kombination av vem kunden är, kundens tidigare erfarenheter samt en generationsfråga.

Hur föredrar företag, föreningar och offentlig sektor att betala sina inköp?

Att betala på faktura är det allra vanligaste och mest uppskattade sättet för företag, föreningar och offentlig sektor att betala sina inköp. Bra betalningsvillkor såsom minst 30 dagar tills betalning ska ske uppskattas och är ibland ett krav, men där även sättet som fakturan skickas spelar roll. Offentlig sektor kräver att du som leverantör kan skicka fakturan som en e-faktura, vilket de flesta bokföringsprogram har stöd för. Tyvärr gäller inte detsamma om du väljer att använda en checkout för din e-handel, där de allra flesta leverantörer enbart stödjer att skicka fakturan via e-post.

Om du vill sälja till företag, föreningar och offentlig sektor så är det därför viktigt att välja en leverantör som både stödjer att erbjuda faktura som betalsätt för företag, föreningar och offentlig sektor, och som kan skicka fakturan såsom det passar mottagaren.

Tips: Läs om möjligheten att få betalt direkt samtidigt som dina kunder kan betala senare.

Hur föredrar privatpersoner (konsumenter) att betala sina inköp?

Många konsumenter är vana vid att betala på faktura, men är inte alltid medvetna om att de gör det. Använder e-handeln en modern checkout med betalsätt såsom "Betala senare" så är det i grunden en faktura. Men de allra flesta väljer faktiskt att få betala direkt eftersom det är väldigt smidigt. Swish är det allra vanligaste betalsättet, men även banköverföring börjar bli allt vanligare.

Tips för dig som säljer med manuella ordrar: Låt dina kunder, både företag och privatpersoner, betala när och hur det passar dem. Läs om Betala med Visma.

Hur föredrar olika generationer att betala sina inköp?

  • Boomers: är vana att betala på traditionellt vis, vilket innebär att betala med kort eller kontanter. Att få prata med en person innan köpet genomförs känns tryggt och får en boomer en bra service vid frågor kan du lita på att de blir en återkommande kund.

  • Generation X: är vana att nyttja banktjänster för att betala sina inköp, såsom direktöverföring från sitt bankkonto. Här är trygghet en viktig faktor och där valet av betalningslösning bör falla på ett etablerat varumärke som kunden känner igen.

  • Millennials: Smidighet i kundupplevelsen är A och O. Om det känns krångligt eller alldeles för inrutat så väljer millennials en annan leverantör. Erbjud därför olika betalsätt så kunden själv får välja hur de vill betala.

  • Generation Z: är vana att betala via telefonen och när det passar dem. 

Vår rekommendation är därför att välja en betallösning som är så bred som möjligt. Tänk på att hitta ett sätt att hantera alla typer av kunder, utan att det skapar onödig administration för dig.

Tips: sälj din faktura via ditt bokföringsprogram eller erbjud dina kunder att betala på faktura i din e-handel. Du får pengarna snabbare samtidigt som du ger dina kunder en bra betalningsupplevelse genom att fakturan kan betalas på olika sätt för att passa just den unika kunden.

Related blog posts